ChainSlicker
De Chainslicker is een automatisch ketting-smeer systeem speciaal ontworpen voor de BMW F650 motorfiets.

Nadat ik zelf was overgestapt van een BMW R1100GS naar een F650 kreeg ik te maken met een fenomeen waar ik met mijn vorige cardan-aangedreven motoren nooit last van had: het regelmatig moeten smeren van de ketting. Dit gaat niet alleen altijd gepaard met spuitbussen en vieze handen, maar het betekent ook dat je er regelmatig aan moet denken; meestal is dat als je met je pak aan op het punt staat om weg te rijden.

Voor iemand met een bedrijfsnaam als Realise-it kon het niet lang duren of daar moest een automatische oplossing voor komen. Na wat puzzelen is daar het product ChainSlicker uitgerold.

De ChainSlicker werkt als volgt:

  • Onder de buddyseat bevindt zich een voorraadje smeerolie.
  • Een pompje, aangedreven door wat elektronica, pompt elke zoveel meter wat smeerolie via een slangetje op de ketting.
Wat maakt de ChainSlicker beter dan vergelijkbare systemen?
  • De hoeveelheid olie die per pompactie op de ketting gedeponeerd wordt is programmeerbaar.
  • De temperatuur (of de olie viscositeit) heeft geen invloed op de gepompte hoeveelheid; eenmaal ingesteld is die onder alle normale rijomstandigheden, zowel in de zomer als in de winter, gelijk.
  • De smeerinterval is op het stuur instelbaar met een potmeter. Hierdoor kan de berijder ahdv de omstandigheden (slecht weer, stoffig, of juist mooi) instellen hoe vaak er gesmeerd dient te worden. De smeerinterval is regelbaar tussen de 50 meter en de 2,5 kilometer.
  • De informatie van de (standaard op de motorfiets aanwezige) kilometerteller puls wordt gebruikt om de ChainSlicker aan te sturen.
  • Het is een set-and-forget systeem. Na de inbouw heb je er geen omkijken naar; op mijn eigen motorfiets draait dit systeem nu 3 jaar, het enige dat ik aan het begin van elk seizoen doe is de smeerolietank bijvullen.
  • Door het regelmatig smeren blijft de ketting in optimale staat; hierdoor gaat deze veel langer mee. De prijs van een Chainslicker heb je er in feite meteen uit omdat de eerste ketting / tandwielwissel veel later nodig is dan op een motor conder ChainSlicker
  • Geen vieze handen.

Image

Deze foto toont de olie uitloop op de ketting

 

Image

Deze foto toont de inbouw van het prototype. De huidige versie van de ChainSlicker zit WEL netjes in een behuizing Wink

 

De Chainslicker is verkrijgbaar als kit. In deze kit zitten alle onderdelen die nodig zijn om het systeem in een F650 te bouwen en werkend op te leveren. De ChainSlicker kost €199,- ex. BTW.

Voor meer informatie of referenties kunt u mij een mailtje sturen via de contact pagina.