Heftruck Beveiliging
Een sensor die bepaalt of de lading op de heftruck zich in het zicht van de chauffeur bevindt en als dat het geval is de maximale snelheid van de heftruck op een veilig niveau brengt.

De uitdaging: 

Een transportbedrijf op Schiphol heeft een probleem. In het bedrijf zijn een aantal heftrucks in gebruik. Deze trucks rijden maximaal ongeveer 20km/u. Dat is een mooie snelheid als je iets kan zien. Maar het is te snel als het zicht van de bestuurder wordt belemmerd door de lading op de hefinrichting. Nadat hierdoor een paar ongelukken zijn veroorzaakt vindt de bedrijfsleiding het welletjes en willen ze een systeem dat de heftruck dwingt langzaam te rijden (in de zogenaamde kruipstand) zodra er lading in het zicht staat. Echter, als de heftruck met lading achteruit gaat (en de lading dus niet in het zicht staat) dan moet de truck op volle snelheid kunnen rijden. De vraag die aan Realise-it wordt voorgelegd: kan hiervoor een systeem worden ontworpen?

 

Het resultaat:

Binnen 4 weken heeft Realise-it hiervoor een oplossing ontworpen en gebouwd: de HTB.

Image

De HTB heeft de volgende aspecten:

  • Een ingang voor een ladingsensor die bepaalt of er lading in het zicht van de bestuurder staat
  • Een ingang die bepaalt in welke richting de truck beweegt
  • Een uitgang voor een achteruitrij-zoemer
  • Een uitgang voor het schakelen van de kruipstand
  • Werkt op de 48V nominale boordspanning van de heftruck
  • Is beveiligd tegen ompolen van de ingangen
  • Heeft een waterdichte, slagvaste behuizing volgens IP67
  • Heeft waterdichte connectoren volgens IP68
  • Is gebaseerd op een microcontroller waarvan het programma later nog kan worden gewijzigd in verband met fouten of aanvullende wensen

 

De werking van de HTB is als volgt:

  • Als er geen lading in het zicht staat wordt niet ingegrepen in de snelheid
  • Zodra er een lading in het zicht staat en de heftruck rijdt vooruit dan wordt (na een instelbare timeout) de kruipstand geselecteerd. De heftruck gaat nu niet harder dan ca 4km/u
  • Als de truck met lading in het zicht achteruit gaat, wordt de kruipstand tijdelijk uitgeschakeld.
  • Als de lading wordt neergezet moet de truck eerst een keer achteruit geschakeld worden alvorens de  kruipstand definitief wordt uitgeschakeld.

 

De HTB wordt geleverd kompleet met draadbomen + connectoren, sensor, besturingsunit, inbouwhandleiding en gebruiksaanwijzing voor €799,- ex. BTW.

Voor meer informatie of referenties kunt u mij een mailtje sturen via de contact pagina.